søndag den 6. juli 2008

To uger med blod, sved og tårer

Sidste uge var jeg lærer på sygepasser kursus på hjemmeværnsskolen i Nymindegab.


Hjemmeværnets sygepassere er nogle præhospital behandlere som arbejder i forbindelse med deres sanitetsindsatsgrupper (SANI), som arbejder med en sanitetstrailer.
Ordet trailer er ikke det mest sexede udtryk, men konceptet er ret smart. Det er et mobilt behandlerrum som er godt fyldt med alverdens ting til at behandle tilskadekomne.
Jeg var selv på det i marts måned og det er et virkelig fedt kursus.


Det er for længst gået op for enhver at russerne de kommer jo ikke alligevel. Så når der er brug for HJV så bliver jo ikke noget med at man en morgen støder på en russisk kampvogn der blæser gennem Lyngby Hovedgade, men hjælp til civile redningsmyndigheder til div katastrofer. Det har HJV løbende tilpasset sig efter, men har nok fået alt for lidt ernakendelse for det.
Sygepasseruddannelsen lægger i høj grad op til både at kunne bruges civilt og militært. Den bygger på samme principper som PHTLS der er en internationalt meget anerkendt civil uddannelse for præhospital behandlere både civile ambulancer og i forsvaret. Man er også i noget omfang gået igang med at tilbyde et regulært PHTLS kursus via HJV.

Trailerene bliver også flittigt brugt i andre sammenhænge, f.eks. stævner og lign hvor de aflaster civile skadestuer og ambulancetjeneste betydeligt pga de kan behandle patienterne på stedet. Der er de dog rekvireret af dem der har ansvaret for stævnet.

I hvert fald så når folk snakker om "den dag der bliver brug for Hjemmeværnet", nogle gange med en lidt hånende undertone, som siger at det bliver kun i de allermest utænkelige scenarier og langt ude i fremtiden - med et andet ord "aldrig". Så er det fordi at de ikke ved at "den dag" kommer med ganske hyppigt, det gælder også for andre dele af HJV, f.eks. kan man læse om at man skal til at sende et hold infanterister fra HJV til Afghanistan.

Nå men kursisterne havde de sidste 3 mdr forinden haft en masse teori og løst opgaver over internettet, så da de mødte op var det bare om at knokle løs med det praktiske. Derfor var det 6 dage hvor kursisterne ikke lavede meget andet end at lappe folk sammen, lægge dem på spineboards osv.
Jeg var på som instruktør det meste af tiden, især da der var folk som var sminket op til div skader, hvor der ellers kunne være taget nogle rigtig gode billeder. Lidt har jeg dog fået taget de få perioder hvor jeg ikke var på.







I hvert fald så er både undervisere og kursister godt smadrede når de har knoklet løs 12 timer i træk. Når man så giver kursisterne en pause spørger de om de ikke må få nogle flere øvelser.
Alt sammen til den fyrstelige hyre af ikke en krone. Det er fedt at arbejde med folk der er så engagerede.

Denne uge har jeg så undervist på niveauet under, der er sygehjælpere, denne gang i Aalborg.
Sygehjælpere hører dels til ude i almindelige grupper og så arbejder de også på traileren.
Der blev knoklet så meget igennem at jeg ikke fik taget et eneste billede, men det var sjovt og de gav den også hele armen. Jeg kunne desværre ikke blive ugen ud pga jeg skulle hjem at pakke.

På vejen hjem var jeg forbi Skejby sygehus og hilste på Dorte og Oles lille pige som kom til verdenen igår. Man får helt lyst til at bryde ud i et "gutti-gutti-gutti" når man ser sådan nogen.



Grunden til at jeg skulle hjem før tid fra kursus, var at jeg skulle pakke pga imorgen mandag tager jeg tilbage til Maniitsoq for at arbejde.
Det bliver dog kun for 3 uger, men jeg glæder mig.

Ingen kommentarer: