onsdag den 5. marts 2008

Takuss

Efter 1½ år så var tiden kommet for at mit ophold på Grønland måtte slutte.
Nu plejer jeg at pakke småt og jeg har med vilje ikke købt de helt store ting heroppe. Jeg havde da købt en fiskestang og lidt småting, så jeg regnede da med at det ville fylde en anelse mere, men.... Jeg blev noget overrasket da det sagde smut smut smut og så var alle mine flyttekasser fyldt til bristepunktet og min stue var stadig fyldt med ting jeg skulle have med hjem. På mystisk vis så havde mine ejendele vokset til ca femdobbelt størrelse. Så jeg måtte igang med at låne flyttekasser og alt sådan noget.


Det tog noget længere end jeg havde regnet med, men det lykkedes da at få det hele i kasser og få det sendt afsted i fredags.
Jeg har godt nok savnet min computer og al min musik.


Ja ja, jeg har ikke taget opvasken....

Nu er jeg ikke typen der holder af det der med at sige farvel, farvelfester, snøften og tuderi. Jeg er mere typen der en morgen sniger mig ud af døren og evt skriver en SMS om at vi ses.
Nu vidste jeg godt at mine kære kollegaer i ambulatoriet ikke ville lade mig slippe så let - en afskeds-mik var jo trods alt en lejlighed hvor man fik muligheden for at spise noget kage.
Så i fredags havde Ulla og Magrete bagt kager og der var afskedsgaver og alt muligt. Det var jeg dybt rørt over. Normalt plejer det at være en stang wienerbrød fra brugsen, men det sagde de at når nu jeg selv var så glad for at bage, så gik den nok ikke.

Dorte er altid god til at tage fra når der er kage :O)

Nu kunne man tro at jeg skulle afsted udmiddelbart efter, men det var faktisk først om tirsdagen og jeg skulle endda på arbejde mandag, men Dorte hun skulle til Danmark mandag, så hun kunne ikke være der, derfor havde de lagt det om fredagen.
Så nu havde jeg bare en weekend og en dag at slå ihjel.
Der var nogen der havde snakket om afskedfest og sådan noget, men jeg var ikke rigtigt i humør til det og var meget godt tilfreds med at jeg havde kunne snige mig udenom dét. Det varede selvfølgelig lige til lørdag aften hvor Rikke ringede, om jeg ikke lige kom over til en grønlandsk kaffe. De dele jeg kan huske fra den aften ville jeg egentli helst glemme og det er først idag onsdag at jeg føler mig helt på toppen igen. Det var ikke kønt, lad os bare lade det ligge ved dét.

Nå men der var den årlige ski/kælke-mik ved sygehuset om søndagen og selvom jeg aldrig selv havde troet det, så tog jeg med. Det var rigtig sjovt og så fik jeg mulighed for at bruge den oppustelige kælk/badedyret jeg havde fået da jeg blev 30.
Der var også et lille hop som nogen havde bygget og det skulle jo prøves på div kælke.

Badedyret

Gunnar på vej mod hoppet

Gunnar

Gunnar

Gunnar

Gunnar

Gunnar

Gunnars søn...

Nå men mandag blev det så for alvor farvel. Så jeg havde bagt chokoladeboller - min egen hemmelige opskrift og det hele er noget med en håndfuld af det ene og det andet, og så massere af chokolade.



Den aften var der noget pragtfuldt nordlys og for en gang skyld havde jeg camera med. Det kostede så nogle lidt forfrosne fingre, men jeg synes det var det værd.


Så lige en flyvetur og så var jeg hjemme. Nu er flyveture noget af det mere kedelige i verdenen og man sidder ved siden af en som fiser ca hvert 5. min hele vejen og ikke fatter div hentydninger, fra at rømme sig, til at hænge ud over gangen med blusen oppe foran næsen, så bliver det ikke federe. Når filmen i flyet er en sukkersød hestefilm med Kurt Russel - SÅ er det for alvor en lang tur. Grædende børn var nærmst en velsignele for det afledede ens opmærksomhed fra alt det andet.
Men hjemkom jeg da.

Det er nogle sjove ting man sætter pris på når man har været udenbys noget tid.

Et fortorv

Mors frikadeller og kartoffelsalat

Et 42 tommer widescreen TV med ca en million kanaler.
(efter kun at have kunne se KNR på et 21 tommer fjernyn og med nogen støj på så , i 1½ år så er det en velsignelse)


Stort set alle jeg har snakket med er fuldt ud overbevist om at jeg ikke vil kunne undvære Grønland og at jeg kommer igen inden længe når jeg er blevet træt af Danmark.
Det vil tiden vise, men nu skal jeg ud og se på nogle træer.

1 kommentar:

Flemming sagde ...

Hmmmmm....... At gå på et fortov.... (din mors) frikadeller med kartoffelsalat.... TV zapning i vildskab på et herrestort fjernsyn... Jeg må sgu give dig ret. Det er nogle mærkelige ting, man savner. Fine billeder at dele med os andre :-)

Og super gode billeder, du har fanget af Gunnar drengen. Især det af hans søn ;-) Der var fart over feltet og lagt op til blå mærker...

Nå, jeg ser frem til et billede af din første dug perlende fadbamse (indtaget på Nyhavnen i solskin) :-)

Endnu engang: Ha´det pænt til vi ses igen. Takuss!