tirsdag den 19. august 2008

ITLS



Star of life
(bruges som kendetegn for ambulancepersonale)

International
Trauma
Life
Support

ITLS er et internationalt ernerkendt præhospital traumebehandler kursus, som gives til paramedicinere, ambulancebehandlere, læger og sygeplejersker verdenen over.
I Danmark er PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support) mere kendt, men PHTLS og ITLS Advanced er på niveau med hinanden, men tilgangen til patienten er lidt forskellig.

For lidt over en måned siden fik jeg en bog på 428 sider sammen med et brev om at jeg skulle "læse og forstå" den inden jeg kom på kursus. Det skal siges at der var ikke så mange billeder og den var iøvrigt var på engelsk. Det skal siges at de kurser er kendt for at man absolut ikke kommer sovende til det og der er mange der dumper. Så noget ægnstelig har jeg siden jeg fik den knoklet løs på at læse bogen.

Hjemmeværnet fik i weekenden afholdt et ITLS advanced course via en privat organisation. Det var kun en lille håndfuld der var blevet tilbudt kurset og jeg var så en af dem. Niveauet var som minimum sygepasser, dvs den højeste præhospital behandler uddannelse som forsvaret tilbyder, der var også en læge og to sygeplejersker med.

Selve kursus har jeg ingen billeder fra pga vi knoklede løs hele tiden og man skulle gerne være lidt fokuseret, men det var rigtig rigtig sjovt kan i tro.
Det var meget "hands on" hvor meget af det var noget man kunne i forvejen, men nok ikke var så god til som man ønskede, f.eks. at få folk ud af køretøjer, lægge på spineboard, intubere, lægge en intraosøsisk adgang (drop i en knogle) osv, der kom så også nogle nye ting på og man så nogle andre måder at gøre det på.
Det var guf for folk der synes det ser sjov at lære sådan noget og lærerne var meget dygtige og gode til at undervise selv de kedelige ting på en underholdende måde. Så det var rigtig godt og vi sov godt de få timers søvn nu fik på den en weekend.

Eksamenen bestod af en praktisk prøve og en teoretisk, som begge skulle bestås. Den praktiske prøve som jeg fik var en der havde fået tæsk og det var alt, hvad jeg vidste - hun havds så også noget kraniebrud, var bevidsltøs, blevet stukket ned, havde brækket låret og trak vejret dårligt. Så der var lidt at forholde sig til. Den teoretiske var som sådan nogen jo er, det er aldrig sjovt, men jeg bestod også den.
Det var lidt fedt.

3 kommentarer:

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Hej M
Nå jeg må hellere sende dig et par ord så du kan komme videre og skrive et nyt indlæg. Godt for dig at du nu kan putte ITLS på dit CV. Hvad går du ellers og laver, har du fået et job? kan forstille mig at det er svært at indpasse sig i det danske sundhedsvæsen efter at have været her og dit akutte sygepasser arbejde.
håber snart at høre nyt.
kh Dorte

Pipsen sagde ...

Så Michael....nu har jeg været inde på din side, mindst 100 gange, for at se nyt....nu er det snart på tide, at opdatere os heroppe hvordan det går....og kan du ikke finde ud af det, så send din ansøgning herop, så vi ved selvsyn kan holde lidt øje med dig.....!!!!!!
Nå, men god weekend alligevel;-)
Knus fra Pia

Pipsen sagde ...

Så Michael....nu har jeg været inde på din side, mindst 100 gange, for at se nyt....nu er det snart på tide, at opdatere os heroppe hvordan det går....og kan du ikke finde ud af det, så send din ansøgning herop, så vi ved selvsyn kan holde lidt øje med dig.....!!!!!!
Nå, men god weekend alligevel;-)
Knus fra Pia