lørdag den 13. oktober 2007

Cirkus i Maniitsoq

te







Hvad sker der så i Maniitsoq for tiden??
Vi har haft cirkus i byen og det foregik i sportshallen. Jeg havde først besluttet mig for at jeg ikke rigtigt gad, men så i sidste øjeblik så tog jeg med Flemming-fys i cirkus.
Det var faktisk meget sjovt. Ikke så meget selve cirkus på scenen men mere at se det cirkus som udspillede sig i hallen - det var ikke fordi at de havde så vanvittigt godt fat i publikum. Så ungerne rendte rundt hele tiden, hang i ribberne og jeg tror at der var en del som ikke fik det store ud af entrebilletten ud over at lege i hallen.
Butgaleren nåede vist sit lavpunkt, da han spurgte ud i hallen om der var nogen der ville vide hvordan man snakker med maven og der først var lidt lidt larmende tavshed, nogen sagde ja andre nej og da han sagde "Er der virkelig ingen der vil lære hvordan man taler med maven" og børnene i kor sagde "neeej" -så tror jeg at han bitterligt måtte erfare at man skal passe lidt på med at stille ledende spørgsmål. Han sagde at han ville vise dem det alligevel og han havde så en stor mund siddende på sin mave, men der var ikke rigtigt nogen der grinede. Efter dét var det som om at han bare glædede sig til fyraften.
Af og til blev der udtaget "frivillige" (ofre) og der sad man panisk og klamrede sig til sig camera og så ud som om at man slet ikke ænsede hvad der foregik udenfor søgeren i cameraet, jeg tror der er neglemærker i mit camera, og det resulterede også i at jeg har taget noget i retning af 150 billeder, flemming nåede over 200. En tolk som vi har i ambulatoriet, der er højgravid, blev taget, men så pegede hun på sin mave og sagde noget med det måtte hun ikke pga hun var gravid - den købte de så. To af vores venner fra ordensmagten de var ikke så gode til at tale for deres syge moster, så de røg på scenen.
Det var en klovn der ville være film instruktør og de skulle lave et skuespil hvor der var en der skulle filme og spillet gik ud på at der var en mand der kom hjem og fandt sin kone i armene på en anden mand, og så skyder ægtemanden konenes elsker. Det var så Carsten-politimand der skulle være ægtemanden. Der blev så byttet rundt på rollerne så det var Carsten der skulle være elskeren som blev skudt. Det endte så med at instuktøren begik selvmord i frustration over at arbejde med sådan nogle amatører. Så Carsten fik ikke engang lov til at skyde nogen - jeg tror han var lidt skuffet, men på den anden siden så slap han også for selv at blive skudt og han fik endda lov til at kramme lidt med en sød pige, så alt i alt så har han vel ikke noget at skulle være ked af.
Jeg var flad af grin da det sluttede og alle statisterne kom ind og cirkusdirektøren sagde "Så er vi nået til finalen og....." og inden han fik sagt mere rejste alle sig op og begyndte at tage jakker og gå mod udgangen.
Man kunne høre afmagten i hans stemme da han skyndte sig at få jappet det obligatoriske af om at det havde været en pragtfuld aften og at han håbede at se os alle sammen igen til næste år, og så nævnte han alle deres sponsorere, mens folk flokkedes om udgangene.
- dét var helt klart det sjoveste hele aftenen.

1 kommentar:

René sagde ...

Jeg ku ikke være mere enig :) Ja jeg har sågar selv skrevet en længere "anmeldelse" eller hvad man nu kan kalde det på min egen blog. Det var helt sikkert mere det cirkus omkring cirkusset der var sjovest.

Men godt at se flere maniitsoq blogge. Yay go maniitsoq!